Digitalisering er fremtidens udfordring

Refabrikering yder et vigtigt bidrag til at nå de CO2-reduktionsmål, som Europa-Kommissionen bestræber sig på at nå med "Green Deal". Dette bekræftes af resultater, som blev fremlagt af den europæiske forening af leverandører til eftermarkedet (CLEPA) i forbindelse med dette års konference om eftermarkedet. En af gæstetalerne ved det virtuelle arrangement var Jesper Møberg, Business Development Director hos BORG Automotive. Hans påstand: Digitalisering bliver i stigende grad en berøringssten for refabrikeringsvirksomheder.

Den cirkulære økonomi i eftermarkedet virker. Ifølge en undersøgelse, som CLEPA gennemførte sammen med konsulentfirmaet Oakdene Hollins* og præsenterede på den virtuelle Aftermarket-konference i slutningen af oktober, sparede refabrikering mere end 800 kt CO2 i 2020, hvilket svarer til de årlige CO2-udledninger fra 120.000 EU-borgere.

Samtidig bliver refabrikering mere og mere kompleks. Jesper Møberg forklarer: "Det er ikke så meget reduktionen af komponenter i drivlinjen i forbindelse med elektrificeringen, der vil være en udfordring for genfremstillingsvirksomhederne i fremtiden. Selv om drivlinjen kræver færre komponenter, vil der blive anvendt andre dele, som kan genfremstilles - f.eks. elektriske kølevandspumper, batterier, PTC-varmere og invertere. Udfordringen ligger snarere i at holde trit med digitaliseringen."

Faktisk kommunikerer mange reservedele, som tidligere fungerede rent mekanisk, allerede nu med motorstyresystemet via kommunikationsprotokoller. For blot få år siden var elektroniske parkeringsbremser en nicheapplikation. I dag anses de for at være standarden. Det samme gælder for styretøj, klimakompressorer, EGR-ventiler og meget andet.

Jesper Møberg forklarer: "Vi har tidligt erkendt tendensen og udviklet en dybtgående knowhow. I dag er vi bl.a. i stand til at afkode kommunikationsprotokoller som CAN eller FlexRay - en grundlæggende forudsætning, hvis man ønsker at genfremstille elektronisk styrede komponenter. Vi arbejder løbende på at sikre vores bidrag til klimabeskyttelse - også i fremtiden."

 

* Find hele artiklen her